Kokosroomtaart

Kokosroomtaart
 
 

Als klein kind luisterde ik graag naar de liedjes van ‘Kinderen voor Kinderen’. Twee nummers van dit kinderkoor staan na al die jaren nog steeds in mijn geheugen gegrift: Ik heb zo waanzinnig gedroomd en Op een onbewoond eiland. Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik het stukje tekst ‘drink met je billen bloot melk uit een kokosnoot, je wordt vanzelf groot’ aan het neuriën (of in mijn hoofd aan het zingen) ben.

Vanaf het allereerste moment dat ik deze liedtekst hoorde heb ik mezelf afgevraagd hoe die melk nu eigenlijk smaakt. Groot was mijn vreugde dan ook toen ik erachter kwam dat ik voor dit recept een verse kokosnoot nodig had. Het leeg laten lopen en het kraken van de kokosnoot waren tot mijn grote verbazing (en opluchting) een eitje.

Maar toen ik een slok van het kokoswater (de “melk”) nam (nee, niet met mijn billen bloot) maakte teleurstelling zich van mij meester: het was echt niet lekker. Het vruchtvlees daarentegen was echt verrukkelijk. Het kost wel even wat kracht om het uit de kokosnoot te halen, maar de heerlijke smaak maakt dit de moeite meer dan waard. In het originele recept (uit The Hummingbird Bakery. Cake Days) wordt het vruchtvlees geroosterd voordat de taart ermee wordt versierd. Ik heb dit niet gedaan omdat het zonder te roosteren al fantastisch smaakt. Maar voel je vrij om dit wel te doen.

Naast de vers geschaafde kokos is er de kokos-custard die deze taart een tropisch karakter geeft. Beide ingrediënten vullen elkaar perfect aan: de custard is zijdezacht, fris, licht en romig, terwijl het kokosschaafsel voor een lekkere bite zorgt. De wolk van vers geklopte slagroom maakt de taart alleen maar beter. 

Tip: als je geen kokosnoot kunt vinden kun je de taart ook versieren met geraspte chocolade.


Ingrediënten

  • 225 g bloem
  • 110 g zachte boter
  • 220 g fijne kristalsuiker
  • 1 ei (L)
  • 4 eidooiers (L)
  • 3 tl vanille-extract
  • 35 g maïzena
  • ¼ tl zout
  • 400 ml kokosmelk
  • 190 ml volle melk
  • 350 ml slagroom
  • 3 el kristalsuiker
  • kokosschaafsel

Extra nodig
Een vlaaivorm van 23 centimeter doorsnee met een losse bodem, huishoudfolie, bakpapier, blindbakvulling
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 29 minuten oven, 3 uur wachten

Werkwijze

  • Wrijf de bloem en de boter met je vingertoppen tot een kruimelig mengsel.
  • Meng er vervolgens met een lepel 80 g fijne kristalsuiker en 1 ei door.
  • Kneed het deeg op (een met bloem bestoven) werkvlak tot een samenhangend geheel. Wikkel het deeg in huishoudfolie en laat het 30 minuten rusten in de koelkast.
  • Rol het deeg op een met bloem bestoven werkvlak uit tot een ronde lap van 5 millimeter dik. De lap moet groot genoeg zijn om de bakvorm te bedekken.
  • Leg het deeg voorzichtig op de bodem van de bakvorm en druk het zachtjes tegen de bodem en zijkanten.
  • Verwijder het overtollig deeg en prik de bodem een paar keer in met een vork.
  • Dek het de vlaaivorm af met wat huishoudfolie en laat het deeg weer 30 minuten rusten in de koelkast.


  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte).
  • Bekleed de deegbodem met bakpapier en vul deze met de blindbakvulling.
  • Bak het deeg 12 minuten. Verwijder voorzichtig de blindbakvulling en het bakpapier en bak het deeg nog ongeveer 17 minuten, tot het gaar en goudbruin is. Laat het afkoelen.


  • Maak de vulling. Doe de eidooiers en 2 tl vanille-extract in een kom en klop de dooiers los.
  • Meng in een pan 140 g fijne kristalsuiker, de maizena en het zout. Voeg 100 ml kokosmelk toe en klop het mengsel tot een gladde pasta. Voeg de resterende kokosmelk en de volle melk toe en roer beide goed door het mengsel.
  • Breng het melkmengsel op laag vuur al kloppend aan de kook.
  • Roer een flinke scheut van het melkmengsel door het dooiermengsel. Giet het dooiermengsel vervolgens in de pan met melk en verhit alles al roerend tot het dik is en op custard lijkt.
  • Giet de hete vulling op de afgekoelde taartbodem en dek dit af met huishoudfolie, zodat er geen vel op komt.
  • Laat de vulling afkoelen tot kamertemperatuur en zet de taart dan 1 uur in de koelkast, zodat de vulling kan opstijven en afkoelen.


  • Doe de slagroom in een kom. Voeg 1 l vanille-extract en de kristalsuiker toe. Klop het mengsel stijf.
  • Schep de slagroom op de afgekoelde taart en bestrooi de taart met de kokos.
  • Serveer.

 

 

Reacties