Popcorn cupcakes

Popcorn cupcakes
 
 

Thuis een filmpje kijken is een favoriete bezigheid van veel Nederlanders. En het najaar is een perfecte periode voor deze leuke tijdsbesteding. In de zomer ondernemen we nog vaak buitenactiviteiten, maar het gure herfstweer nodigt uit om de warme gezelligheid van de huiskamer op te zoeken. De wintertijd gaat over een paar weken ook weer in (in de nacht van zaterdag 26 op zondag 27 oktober om precies te zijn), wat betekent dat de duisternis weer irritant vroeg invalt. En wat kun je dan beter doen dan een heerlijk avondje op de bank teevee kijken?

Wanneer ik in de bioscoop een film bekijk wil ik nog wel eens emmer popcorn bestellen, maar thuis eet ik dit eigenlijk nooit. Deze film-snack bij uitstek heeft buiten de bioscoop gewoon niet zo heel veel aantrekkingskracht op mij.

Toch was ik erg nieuwsgierig naar deze popcorn cupcakes die ik tegenkwam in het gé-wel-di-ge bakboek Home Sweet Home van The Hummingbird Bakery. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin een beetje sceptisch was: popcorn op een cupcake? Het klinkt als een vreemde smaakcombinatie, maar daar sta ik wel voor open. En gelukkig maar, want de cakejes zijn echt fantastisch: ik ben er helemaal weg van. Ze zijn heerlijk licht en luchtig en de popcorn maakt ze lekker knapperig.

Ik kan je echt aanraden om karamel popcorn te gebruiken, want deze geeft de cakejes nog meer smaak. Voor dit recept heb ik geen baktips, maar wel een tip voor het weekend: pak je favoriete film uit de kast en trakteer jezelf op een lekker “bakje” popcorn. Veel plezier!

Ingrediënten

  • 230 g ongezouten boter, zacht
  • 210 g bloem, gezeefd
  • 250 g kristalsuiker
  • 1 tl bakpoeder
  • ¼ tl zout
  • 260 ml volle melk
  • 2 eieren (L)
  • ca. 140 g karamel popcorn + extra voor garnering
  • 500 g poedersuiker, gezeefd

Extra nodig
Eén of twee cupcake bakblikken met 12 holtes, ca. 16 papieren cupcakevormpjes
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, ca. 25 minuten oven, 45 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte). Plaats de papieren cupcakevormpjes in het cupcake bakblik.
  • Klop in een maatbeker 210 ml volle melk met de eieren door elkaar.
  • Doe 70 g zachte boter, de bloem, de kristalsuiker, het bakpoeder en het zout in een kom en mix deze door elkaar tot je een kruimelig mengsel hebt.
  • Zet de mixer op de laagste stand en giet geleidelijk de helft van het melk-eiermengsel erbij. Blijf mixen tot alles goed vermengd is.
  • Zet de mixer op de middelste stand en klop tot het beslag glad en dik is, zonder klontjes.
  • Wanneer alle klontjes verdwenen zijn zet je de mixer weer op de laagste stand en voeg je geleidelijk het resterende melk-eiermengsel toe. Blijf mixen tot het beslag mooi glad is.
  • Vul de vormpjes voor 2/3 met beslag. Plaats drie à vier stukjes popcorn in het midden van elk ongebakken cakeje en duw ze een stukje (of helemaal) in het beslag.
  • Bak de cakejes ca. 25 minuten, of tot de cakejes goudbruin zijn en terugveren als je er zachtjes op drukt.
  • Laat de cakejes buiten de oven 5 minuten afkoelen in het bakblik en plaats ze dan op een rooster om helemaal koud te worden.

 

  • Mix de poedersuiker met 160 g zachte boter op lage snelheid door elkaar, tot een fijn kruimelig mengsel. 
  • Voeg al kloppende op lage snelheid 50 ml volle melk toe. Klop als alle melk is opgenomen op middelhoge snelheid het glazuur licht en luchtig. 
  • Hak 60 g popcorn fijn en roer dit door het glazuur tot alle stukjes gelijkmatig verdeeld zijn. 
  • Schep een royale hoeveelheid van het glazuur op elk cupcake. Strijk het glazuur zo goed mogelijk glad met een (pallet)mes. 
  • Plaats op elk cupcake 3 (of indien gewenst meer) stukjes popcorn.

 

 

Reacties