Appelbollen

Appelbollen
 
 

Traditiegetrouw worden er in Nederland op oudejaarsdag veel oliebollen en appelbeignets gegeten. In menig keuken of schuurtje worden deze lekkernijen zelf gebakken. Dit schijnt niet alleen een leuke bezigheid te zijn die deze feestelijke dag extra feestelijk maakt, maar er wordt ook gezegd dat een oliebol uit een kraam nooit aan een zelfgebakken exemplaar zou kunnen tippen.

Ik kan niet uit ervaring spreken, want bij mij thuis bakken we de oliebollen niet zelf. Waarom we ze niet zelf bakken weet ik eigenlijk ook niet precies (geen zin om boven de frituurpan te hangen? te koud in het schuurtje? nare baklucht?), maar elk jaar gaan wij in de vroege ochtend van 31 december naar de oliebollenkraam in het naburige dorp om onze bollen en beignets te kopen. En dat bevalt ons prima.

Toch heb ik besloten om dit jaar een eigen baksel op tafel te zetten, namelijk appelbollen. Ik weet zeker dat deze verrukkelijke lekkernij ook prima zal smaken tijdens de jaarwisseling. En met een lekker toefje slagroom erbij kan mijn jaar niet beter beginnen. De bollen zijn zowel warm als koud heerlijk, maar persoonlijk vind ik ze warm het lekkerst.

Tip: ik heb de bollen gevuld met amandelspijs, maar een vulling van rozijnen gemengd met suiker en kaneel (eventueel in combinatie met amandelspijs) smaakt ook fantastisch. De rozijnen kun je ook nog wellen in bruine rum.


Ingrediënten

  • 8 kleine appels
  • 8 plakjes bladerdeeg
  • 100 g kaneelsuiker
  • 100 g amandelspijs
  • 1 ei
  • kristalsuiker

Extra nodig
appelboor, een met bakpapier beklede bakplaat
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 20 minuten oven, 10 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 220°C (boven- en onderwarmte).
  • Klop het ei los en meng ongeveer een kwart hiervan door de amandelspijs.
  • Schil de appels en verwijder het klokhuis met een appelboor. Rol de appels door de kaneelsuiker.
  • Smeer de plakjes bladerdeeg licht in met water.
  • Leg de geschilde appels op de plakjes bladerdeeg.
  • Strooi in elk gat een beetje kaneelsuiker.
  • Rol van de amandelspijs acht smalle rolletjes en vul de holtes van de appels hiermee.
  • Vouw de plakjes bladerdeeg zo dicht dat ze de appel helemaal omsluiten (rek het bladerdeeg hier en daar wat op).
  • Bestrijk de bollen met water en rol ze door de kristalsuiker.
  • Plaats de bollen met de deegnaad naar beneden op de met bakpapier beklede bakplaat.
  • Bak ze 20 minuten in het midden van de voorverwarmde oven tot ze goudbruin zijn.

 

Reacties