Gevulde chocoladebiscuitjes

Gevulde chocoladebiscuitjes
 
 

Wanneer ik aan het winkelen ben laat ik mij zelden verleiden tot impulsaankopen. Ik weet mezelf meestal te beheersen omdat ik weet dat ik achteraf spijt ga krijgen van mijn aankoop. Het allereerste bakboek dat ik ooit gekocht heb, Modern Classics 2 van Donna Hay, is echter wel een impulsaankoop geweest. Gelukkig ben ik nog altijd heel erg blij met dit fantastische boek.

Toen ik het kocht was ik niet eens een bakfanaat, meer dan een appelcake en zandkoekjes had ik nog nooit gebakken, maar in de boekhandel werd ik meteen verliefd op dit boek. Bij het doorbladeren zag ik de meest lekkere baksels voorbij komen, elk voorzien van een schitterende foto. Het boek lag op één van de stapels aanbiedingen bij de kassa en ik heb het meteen afgerekend want ik wist zeker dat het een keer van pas zou komen.

Tot nu toe heeft het zijn dienst zeker bewezen: ik denk dat ik inmiddels de helft van alle recepten in het boek wel een keer gemaakt heb en dat kan van geen ander bakboek in mijn collectie gezegd worden. Het allereerste recept dat ik uit dit boek maakte waren deze gevulde chocoladebiscuitjes. Omdat ze zo waanzinnig eenvoudig te maken zijn heb ik ze inmiddels al ontelbare keren gemaakt, gewoon even lekker als tussendoortje of voor die momenten dat ik behoefte had aan wat troosteten. Ze zijn klein, maar erg lekker. Tussen de twee heerlijke chocoladebiscuitjes zit een verrukkelijke chocoladeganache ingeklemd die smelt op de tong. Deze koekjes zijn in mijn koekblik dan ook geen dag veilig.


Ingrediënten

  • 100 g pure chocolade
  • 125 ml slagroom
  • 65 g koude boter, in blokjes
  • 40 g poedersuiker, gezeefd
  • 65 g bloem, gezeefd
  • 5 tl maizena, gezeefd
  • 1 ½ el cacaopoeder, gezeefd
  • snufje zout
  • 1 eidooier

Extra nodig
Twee met bakpapier beklede bakplaten, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 9-10 minuten oven, 45 minuten wachten

Werkwijze

  • Hak de chocolade in stukjes en doe deze in een kom.
  • Breng de slagroom aan de kook en giet deze over de chocolade heen.
  • Laat heel even staan en roer dan goed door tot een egaal bruine en glanzende massa.
  • Laat de ganache afkoelen tot kamertemperatuur en zet hem dan in de koelkast.


  • Meng de boter, poedersuiker, bloem, maizena, cacaopoeder, zout en eidooier in een kom door elkaar.
  • Kneed de ingrediënten met koele hand zo snel mogelijk tot een soepel deeg.
  • Wikkel het deeg in huishoudfolie en laat het 30 minuten rusten in de koelkast.


  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte).
  • Rol 40 tot 44 balletjes van het deeg. Je kunt de balletjes ook groter maken, maar zorg er in ieder geval voor dat je een even aantal hebt.
  • Leg de balletjes op de met bakpapier beklede bakplaten en druk ze met de bolle kant van een lepel een beetje plat.
  • Bak de koekjes circa 9-10 minuten in de voorverwarmde oven.
  • Laat de koekjes afkoelen op de bakplaat.
  • Bestrijk de helft van de koekjes met wat chocoladeganache en druk er een tweede koekje tegenaan.



Gevulde chocoladebiscuitjes

 
 

Reacties